Kategorie PRIMA BLOG
Zpět na přehled článků

Na návštěvě u... k jedné kávě 25.01.2021

LPG pohon není jen pro auta – propan pohání také ledové rolby, sekačky a spousty druhů vozíků!

Pohon VZV na LPG od Primagasu ve firmě MAPES
Pohon vysokozdvižného vozíku na LPG od Primagasu - výměna láhve je hračka!

Jaké jsou výhody manipulační techniky poháněné propanem? Především univerzálnost použití a nezávislost na trubkách či rozvodných sítích. Funguje v halách i venku v jakémkoliv počasí, pohonné plynové láhve jsou snadno vyměnitelné a dobře se s nimi manipuluje. Oproti dieselu je plynový pohon také výrazně ekologičtější. Kde všude najde využití? 

Překvapivě nejen u vysokozdvižných vozíků! Kompozitní plynové láhve s pohonným propanem totiž typicky pohánějí i například ledové rolby – v pražské O2 aréně nebo Tipsport aréně by se bez nich neobešlo jediné utkání. Dalším sportem, kde byste možná plynový pohon nečekali je golf – golfové vozíky během hracího dne najezdí ve výsledku pěknou spoustu kilometrů a plynový pohon je pro ně velmi šetrný (z hlediska emisí škodlivin ve spalinách) a ekonomicky úsporný. Kromě dalších typů vozíků, minitransportérů a manipulační techniky na trhu ale existují dokonce i plynové sekačky, štěpkovače, štípačky nebo čerpadla a elektrocentrály – například od společnosti greengear.

Kompozitní plynové láhve pro pohon ledových roleb.

Rolbaři v O2 areně a Tipsport areně

"Díky kompozitním plynovým láhvím od Primagasu mají sparťanští hokejisté vždy skvěle připravený led."

Nejčastěji je však LPG v láhvích používáno pro pohon vysokozdvižných vozíků (VZV). VZV jsou poháněny naftou, plynem (LPG) nebo elektromotorem s trakční baterií. Obecným trendem v segmentu manipulační techniky je stejně jako jinde důraz na ekologii. Např. podle společnosti VIVA - manipulační technika, která na trhu působí již 20 let, je nicméně u zákazníků stále nejoblíbenější dieselový pohon, který vyniká vysokým výkonem a možnostmi využití v terénu i za nepříznivých povětrnostních podmínek. Vzhledem k nárůstu počtu uzavřených skladovacích prostorů a tím spojeným požadavkům na hygienu práce se ale začínají hodně rozšiřovat také elektrické vozíky, které jsou tiché a nevypouští žádné emise.

Ve srovnání s předchozími lety však v poslední době společnost eviduje rovněž větší poptávku po vysokozdvižných vozících na LPG. Podle sdělení jejího obchodního zástupce je to díky lepší dostupností pohonného plynu, který je levnější než nafta. Také se daleko více řeší používání vozíků v uzavřených halách a s tím spojené množství produkovaných spalin. LPG pohon, byť není 100% bezemisní, představuje nejvhodnější variantu pro provozy, kde je nutné se pohybovat, jak venku, tak uvnitř, uvádí dodavatel manipulační techniky.

Nezavisla energie_ LPG pohon VZV ve firmě MAPES

Nezávislá energie pro VZV

LPG pro VZV ve firmě Mapes: výměna láhví je rychlá, obsluha a manipulace jednoduchá!

Pro pohon vozíků i roleb se používá zkapalněný ropný plyn (LPG). V tomto případě ale nejde o klasickou směs propanu a butanu, která pohání LPG automobily nebo se prodává v běžných tlakových láhvích. VZV jsou poháněny čistým propanem, který vyniká vyšším oktanovým číslem, nižším obsahem síry a minimem nečistot. Kromě univerzálnosti a ekologického hlediska je výhoda plynových VZV také v jednodušší obsluze.

Pro pohon manipulační techniky se namísto klasických ocelových láhví stále více využívají láhve z moderního kompozitního materiálu, jehož další aplikace můžeme nalézt např. u letecké a kosmické techniky. Kompozitní láhve jsou mnohem lehčí a je možné je používat jak ve svislé poloze, tak naležato. „Moderní kompozitní láhev obsluze ještě více ulehčuje manipulaci. Její hmotnost je oproti běžné kovové láhvi na 10 kilogramů plynu, která sama o sobě váží 12 kilogramů, méně než poloviční,“ vysvětluje Jiří Karlík, odborník na LPG a ředitel společnosti Primagas. „Kompozitní materiál je přitom maximálně bezpečný, na rozdíl od ocelové láhve je kompozitní láhev bezešvá a v ohni neexploduje. V případě požáru se totiž materiál vytaví a plyn vyhoří. Současně je láhev průhledná, takže má obsluha přehled, kolik plynu v láhvi zbývá, a také nekoroduje, takže se nezanáší filtry v motoru,“ doplňuje Jiří Karlík.

VZV ve firmě REUS

Šetrná i výkonná energie pro vaše ještěrky!

"S plynovými láhvemi od Primagasu se nám oproti dříve používané elektřině zlevnil provoz našich VZV a zvýšila celková plynulost provozu."

Pro větší podniky již ale dává smysl nechat si dodavatelem LPG vybudovat interní čerpací stanici přímo v jeho areálu. Zda se vyplatí láhve nebo už čerpací stanice, je samozřejmě velmi individuální dle typu používané techniky, intenzity jejího využití, popř. zda firma provozuje také flotilu vozů na LPG. Jiří Karlík na základě zkušeností z praxe doporučuje: „O interní čerpací stanici LPG lze uvažovat už při denním provozu pěti a více plynových vysokozdvižných vozíků. To zpravidla odpovídá měsíční spotřebě 1,5 tuny propanu, tedy 150 desetikilovým tlakovým láhvím.“